CLAAS completeert maaidorserfamilie met nieuwe EVION serie

Harsewinkel, 18 juli 2023. Met drie nieuwe vijfschudders breidt CLAAS het productprogramma van maaidorsers in het segment onder de TRION en LEXION verder uit. Deze compacte machines zijn uitgerust met moderne zescilindermotoren van Cummins en worden bediend met CEMIS 700. Hiermee worden performance, comfort en flexibiliteit voor deze klasse naar een nieuw niveau getild, ook voor de toekomst. De EVION is perfect afgestemd op familie-, loon- en agrarische bedrijven met kleinere percelen en is leverbaar als CLASSIC of MAXI uitvoering met uitrustingslijnen TREND of BUSINESS. 

Vanaf nu ronden drie nieuwe vijfschudders uit de EVION serie het maaidorserprogramma van CLAAS in het segment onder de TRION en LEXION af. 

De EVION CLASSIC en MAXI. Ulramoderne dorstechniek als voortzetting van de DOMINATOR traditie.

CLAAS completeert met de EVION het nieuwe maaidorserprogramma waarmee in 2019 werd begonnen met de introductie van de nieuwe LEXION. De drie vijfschudders ronden als opvolger van de AVERO het segment onder de TRION af. “De EVION is een heel belangrijk product voor CLAAS,” aldus Jan-Hendrik Mohr, CEO van CLAAS en verantwoordelijk voor oogstmechanisatie. “Met deze drie nieuwe maaidorsers bieden we niet alleen moderne maar vooral ook betaalbare machines aan voor kleinere agrarische bedrijven, waarbij de eigen mechanisatie bij de oogst van belang is. Als familiebedrijf willen we ook in de toekomst afgestemde mechanisatie voor kleinere bedrijven in al onze productsegmenten gaan aanbieden. Het motto voor de campagne “Family matters“ is dan ook in drie opzichten van belang. Ten eerste wordt met de nieuwe EVION  de maaidorserfamilie van CLAAS verder uitgebreid. Als tweede punt geldt dat deze uitbreiding als hoofddoelgroep familiebedrijven heeft. En tot slot verwijzen we hiermee naar onszelf als wereldwijd het grootste familiebedrijf met betrekking tot landbouwmechanisatie.” 
 

De techniek van de EVION is gebaseerd op een modulair systeem, dat naast zo’n 40 uitvoeringen van de LEXION en TRION ook de DOMINATOR 260 en 370 voor bepaalde afzetmarkten behelst. “Voor de EVION vertrouwen we op door en door beproefde technieken en wilden we geen experimenten gaan uitvoeren,” aldus Mohr. “Om aan uiteenlopende eisen van onze klanten te voldoen, kunnen de EVION 430 en 450 als CLASSIC of MAXI uitvoering worden geleverd, waarbij de legendarische DOMINATOR als voorbeeld diende. Alle uitvoeringen, met inbegrip van de EVION 410 CLASSIC, kunnen vervolgens met een TREND of BUSINESS uitrusting worden besteld voor verdere individualisatie. Bovendien kunnen onze klanten dan ook nog verdere opties kiezen, onafhankelijk van de uitvoering.“ 

De EVION als CLASSIC of MAXI uitvoering. Efficiënte dorstechniek voor uitstekende strokwaliteit en ultramodern bedieningscomfort. 

Eenvoudig dorsen met een grote trommel en maximale bedrijfszekerheid

Bij de ontwikkeling van de EVION stond het gebruik van hoogwaardige, beproefde componenten, compromisloze dorskwaliteit, eenvoudige bediening en bedrijfszekerheid – ook onder zware omstandigheden – centraal. Vanuit die optiek werd in de EVION een tangentiaal dorssysteem met een enkele trommel van 600 mm en een gesynchroniseerde afneemtrommel met vijf 4,40 m lange schudders gecombineerd op een kanaalbreedte van 1420 mm. Daaruit ontstaat een imposant dorskorfoppervlak van 0,95 m2  en een afscheidingsoppervlak van  6,25 m2 boven de schudders. Samen met de standaard beukerkleppen onder de dorskorf levert dit niet alleen een hoge doorvoercapaciteit op maar eveneens eersteklas graan. 

Het toerental van de trommel kan op de CEMIS 700 terminal worden ingesteld. Bij de EVION CLASSIC kunnen toerentallen van 480 – 1140 t/min worden ingesteld; met de betreffende reductiekit  is dit  420 – 1080 t/min. Dankzij de tweetraps riemaandrijving bedragen de toerentallen bij de EVION MAXI 220 – 630 415 – 1150 t/min. De korfafstanden kunnen hydraulisch vanuit de cabine worden ingesteld, waarbij een geïntegreerde overbelastingsbeveiliging met behulp van een accumulator verstoppingen in het dorssysteem voorkomt.  Bij de MAXI uitvoeringen is de EVION uitgevoerd als MULTICROP model, zodat er niet of nauwelijks werkzaamheden hoeven te worden uitgevoerd wanneer er van gewas wordt gewisseld. De korfsegmenten daarvoor kunnen immers eenvoudig door de steenvanggoot worden verwisseld. Voor het dorsen van maïs kunnen afdekplaten tussen de acht dorslijsten worden aangebracht. 

Voor een effectievere restkorrelafscheiding en hogere doorvoer zijn de middenruiters van de schudders nieuw ontworpen om het aangevoerde gewas nog effectiever los te maken en nog sneller naar de volgende schudder te kunnen transporteren. Naast de overbelastingsbeveiliging van de dorskorf levert de bewaking van de gewasstroom op de schudders met behulp van sensoren een grote bijdrage aan de bedrijfszekerheid. Zodra daar onder zware oogstomstandigheden verstoppingen ontstaan, wordt de chauffeur daarvoor tijdig grafisch en met behulp van akoestische waarschuwingssignalen op de CEMIS 700 terminal op de hoogte gebracht.  Bovendien deactiveert het als optie leverbare CEMOS AUTO CROP FLOW automatisch het betreffende voorzetstuk voor de oogst en de invoer wanneer verstoppingen in de dorstrommel ontstaan of de riemen veelvuldig doorslippen. Omdat er dan geen gewas meer wordt toegevoerd, wordt zo onnodige stilstand voorkomen. 

Krachtige reiniging met comfortversnelling

Ondanks de compacte buitenmaten hebben de ontwikkelaars de EVION kunnen voorzien van een krachtig reinigingssysteem. De zeefkast werkt met een in tegengestelde richting werkende boven- en onderzeef, waardoor een zeefoppervlak ontstaat van 4,80 m2. Het ontwerp van de zeef, die voorzien is van kikkerbekopeningen om de gewasstroom te optimaliseren, is inmiddels eindeloos beproefd in zowel de LEXION als TRION onder de meest uiteenlopende omstandigheden.  

Naast elektrische verstelling van de zeef maakt verliesmeting eveneens deel uit van de standaarduitrusting van de EVION. Het toerental van de radiale ventilator kan vanuit de cabine worden aangepast. Met het als optie leverbare AUTO SLOPE kan dit zelfs automatisch worden uitgevoerd wanneer op hellingen wordt geoogst. De terugvoer kan met behulp van een kijkglas vanuit de chauffeursstoel worden bekeken. 3D-reiniging, waarmee overhellen tot 20% op hellingen kan worden gecompenseerd, is voorbehouden aan uitrustingslijn BUSINESS. 

Grote graantanks en krachtige elevatoren

De zich achter de cabine bevindende graantank heeft bij de EVION 410 een inhoud van 6500 liter; bij de EVION 430 en het topmodel EVION 450 bedraagt dit 8000 liter. Zodra de graantank voor 70 of 90 procent is gevuld, zorgen sensoren ervoor dat de chauffeur hiervan op de hoogte wordt gebracht.  Daarnaast zorgt een groot kijkglas ervoor dat de chauffeur direct kan zien hoe ver de graantank is gevuld en de kwaliteit van het graan kan beoordelen. Bij het lossen profiteren alle drie de EVION modellen van de lospijp van de graantank met een diameter van 330 mm, waarmee 90 l/sec. kan worden gelost. Met andere woorden, de graantank kan in ongeveer 1 tot 1,5 minuut worden leeggemaakt.  Omdat de lospijp 105 graden kan draaien, heeft de chauffeur steeds uitstekend zicht op het losproces. Met behulp van de van de TRION en LEXION bekende, als optie leverbare draaibare uitloop kan de graanstraal uiterst nauwkeurig op het transportvoertuig worden gericht. 

Ook met betrekking tot de graantankelevator beschikt de EVION over sterke punten. Dankzij de hogere opvoercapaciteit van 34 l/sec. kan ook op locaties met hoge oogstopbrengsten korrelmaïs met voorzetstukken voor maximaal zes rijen snel worden geoogst. 

Geen compromissen voor hakselen en verdelen van stro

Vooral op locaties met gemiddelde tot hoge opbrengsten hechten landbouwers grote waarde aan goed gehakseld en verdeeld stro. Vanuit die optiek is voor alle EVION modellen als alternatief voor de standaard hakselaar met 52 messen ook een uitvoering met 72 messen leverbaar, een noviteit voor deze klasse maaidorsers. Het tegenmes en de wrijflijst kunnen zonder gereedschap worden versteld, terwijl omschakelen van hakselen naar zwaden afleggen aan de rechterzijde van de strokap wordt uitgevoerd. De strogeleidingsplaten worden met de hand afgesteld op de werkbreedte, zodat ook bij een breedte van 6,80 m van het maaibord een gelijkmatige verdeling tot stand wordt gebracht. Kaf en kort stro worden door als optie leverbare, hydraulisch aangedreven kafverdelers over de werkbreedte verdeeld. 

Krachtige zescilindermotoren van CUMMINS met DYNAMIC POWER

Alle drie de EVION modellen zijn uitgerust met een Cummins B6.7-motor conform Stage V met een cilinderinhoud van 6,7 liter. De zescilindermotor met Common Rail-inspuiting is reeds eerder bekend uit de TRION en kenmerkt zich door een hoog koppel bij lage toerentallen. Het vermogen van 204 (EVION 410), 231 (EVION 430) en 258 pk (EVION 450) staat al bij 1900 t/min ter beschikking, het stationair toerental bedraagt slechts 800 t/min; met geactiveerde hydraulische functies bedraagt dit 1200 t/min.  Dankzij het standaard DYNAMIC POWER vermogensmanagement wordt steeds alleen het daadwerkelijk benodigde vermogen ter beschikking gesteld, waarddor het brandstofverbruik tot 10% kan worden verminderd. Wanneer de graantank wordt gelost, wordt automatisch het volledige vermogen geactiveerd.  

De motor is vanuit het onderhoudsplatform uitstekend toegankelijk, nadat de tegen stof en vuil bescherming biedende afdekplaat omhoog is gezet. Een rotatieafscheider zorgt ervoor dat het gedeelte waarin lucht wordt aangezogen continu wordt gereinigd. Voor dagelijkse grove reiniging van de machine en complete reiniging aan het einde van het oogstseizoen is als optie een luchtcompressor  met drie aansluitingen aanwezig. De aansluiting nabij de cabine kan worden gebruikt voor reiniging van de cabine zelf, terwijl de aansluiting links boven de achteras is bedoeld voor het gedeelte van de zeven, schudders en aandrijvingen aan de rechterzijde. De aansluiting nabij de motor is tot slot bedoeld voor reiniging van de motor en directe omgeving daarvan. 

Voor de krachtoverbrenging naar de betreffende aggregaten worden deels componenten gebruikt die voor de aandrijving van de TRION en LEXION zorgen. De aandrijving van de haspel, invoerkanaal, dorstrommel, turbinevariator en terugdraaien van het voorzetstuk worden hydraulisch uitgevoerd, wat uniek is voor deze klasse maaidorsers. Daarmee wordt uitstekende bedrijfszekerheid gewaarborgd onder zware en wisselende omstandigheden. Ook de overige componenten, zoals de dorsvariator, strohakselaar, voorzetstuk en losvijzel worden met behulp van een elektrohydraulische aansturing in- en uitgeschakeld. Dankzij de standaard riemspanners wordt de dagelijkse controle van de machine vereenvoudigd. 

De rijaandrijving is gebaseerd op een drietraps, handmatig geschakelde transmissie met een hydrostaat. De topsnelheid bedraagt naar keuze 20, 25 of 30 km/h. Voor de MAXI uitvoering is een elektrisch inschakelbaar differentieelslot voor de voorwielen tot 1,85 m leverbaar. Voor de achteras zijn banden van 1,35 m of, om de bodem te ontzien, 1,50 m leverbaar. 

Grote cabine met CEMIS 700 en CMOTION voor lange werkdagen

In de via een draaibare opstap bereikbare cabine valt bij de eerste aanblik – naast het royale plaatsaanbod – direct ook de moderne bedieningsarmsteun op met de ergonomische, multifunctionele hendel CMOTION, het overzichtelijke toetsenpaneel en de CEMIS 700 touchterminal. Het 7 inch CEMIS 700 scherm kan door de chauffeur individueel worden ingesteld en is ook bij fel zonlicht goed afleesbaar. Dankzij de van tevoren vastgelegde instellingen voor alle gangbare dorsgewassen kan de machine snel worden gebruikt en kan er bovendien snel tussen verschillende gewassen worden gewisseld. De chauffeur kan tijdens het dorsen altijd wijzigen in deze instellingen en vervolgens op de heersende omstandigheden afstemmen. Het brandstofverbruik wordt afzonderlijk voor straatritten, werkzaamheden op het perceel, liters per uur en per hectare opgeslagen. Omdat CEMIS 700 een volwaardige ISOBUS-terminal is, kan deze tijdens het dorsseizoen ook voor andere werkzaamheden met tractoren en aanbouwwerktuigen worden gebruikt. 

Alle EVION modellen zijn standaard uitgerust met airconditioning en een camera. Voetsteunen aan de stuurkolom zijn als optie leverbaar, net zoals een koelbox met 30 liter inhoud voor onder de bijrijdersstoel. Verdere opties zijn onder andere een luchtgeveerde comfortstoel, elektrisch verstelbare achteruitkijkspiegel en een tweede camera. 

De cabine beschikt over verschillende opbergvakken en heeft eveneens USB- en USB-C-aansluitingen voor het opladen van smartphones, tablets of andere elektrische apparatuur. 

De EVION is standaard uitgerust met een uitgebreid verlichtingspakket. Als optie kunnen af fabriek in totaal 17 led-werklampen worden geleverd, evenals inwendige verlichting voor de graantank en lichtstroken voor onderhoud onder de zijkleppen. 

Bediening en bewaking van alle belangrijke functies met CEMIS 700, CMOTION en de multifunctionele armsteun, met CEMIS 1200 interface voor geautomatiseerd sturen met GPS. 

Maaiborden met autokoppeling tot werkbreedte van 6,80m

Dankzij het invoerkanaal met CLAAS koppelframe en multiconnector kan de EVION eveneens werken met de van de TRION en LEXION bekende maaiborden tot een werkbreedte van 6,80 m en maïsplukkers tot zes rijen. De aandrijving van het voorzetstuk wordt bij de CLASSIC uitvoering door   een riem tot stand gebracht, terwijl bij de MAXI uitvoering daarvoor twee riemen ter beschikking staan.  Voor het dorsen van korrelmaïs wordt dan ook de MAXI uitvoering van de EVION aanbevolen. Het TREND uitrustingspakket bevat standaard CONTOUR geleiding om het maaibord aan te passen aan oneffenheden van de bodem parallel aan de rijrichting. De BUSINESS configuratie van de EVION daarentegen bevat de op CEMIS 700 instelbare AUTO CONTOUR regeling voor nauwkeurige geleiding van het maaibord bij zowel in de lengte als dwars op de rijrichting optredende oneffenheden van de bodem. 

De door de afdeling zelfrijdende oogstmachines van CLAAS ontwikkelde EVION wordt in de in 2014 gebouwde CLAAS maaidorserfabriek in Gaomi, China, gebouwd: Gaomi – Many Places. One Passion. | CLAAS 

Sterke argumenten – alle noviteiten van de EVION in één oogopslag:

  • Drie modellen met een vermogen van 204 tot 258 pk 
  • Basisuitvoering CLASSIC voor puur dorsen van graan 
  • MAXI uitrusting voor volle performance bij dorsen van graan, maïs en bonen 
  • Uitrustingspakketten TREND en BUSINESS met veelzijdige individuele extra features 
  • Gebruik van beproefde componenten van de TRION, LEXION en DOMINATOR 
  • Dorssysteem met enkele trommel, 600 mm diameter en 1420 mm kanaalbreedte 
  • MULTICROP dorskorf, oppervlak 0,95 m2  
  • Vijf lange schudders met geoptimaliseerde middenruiters voor de gewasstroom en afscheidingsoppervlak van 6,25 m2 
  • Actieve bewaking gewasstroom met CEMOS AUTO CROP FLOW optie 
  • Krachtige reiniging met zeefoppervlak van 4,80 m2; verliesmeting en elektrische verstelling zeef standaard 
  • Volume graantank 8000 liter; lossen met snelheid van 90 l/sec. 
  • Graantankelevator met hoog vermogen van 34 l/sec. 
  • Strohakselaar met 52 of 72 messen; als optie leverbaar met kafverdeler 
  • Krachtige zescilindermotoren van Cummins met lage toerentallen 
  • DYNAMIC POWER vermogensmanagement voor maximaal 10 procent brandstofbesparing 
  • Transmissie met drie versnellingen, met hydrostaat 
  • Banden tot 1,85 m voor en maximaal 1,50 m achter om de bodem te ontzien 
  • Grote cabine met automatische airconditioning, luchtgeveerde stoel en ergonomische bedieningsarmsteun, CEMIS 700 en CMOTION inbegrepen 
  • Led-lichtpakketten voor perfecte verlichting tijdens werkzaamheden in de avonduren en ‘s nachts 
  • CEMIS 700 met opdrachtmanagement en gedifferentieerde verbruiksdocumentatie 
  • Vereenvoudigd onderhoud dankzij drie compressoraansluitingen, led-onderhoudsverlichting en uitstekende toegankelijkheid rondom 

Dit is een internationaal persbericht. Om die reden kunnen bepaalde producten of uitrustingen afwijken in bepaalde landen. Bij twijfel kunt u altijd contact opnemen met uw CLAAS dealer of neemt rechtstreeks contact op met Kamps de Wild.