CLAAS ondersteunt ACO en de 24-uursrace van Le Mans met op HVO-brandstof rijdende SCORPION telescoopladers

Telescoopladers van CLAAS maken racesport veiliger en duurzamer

Le Mans/Harsewinkel, maart 2024. Sinds het begin van dit jaar is CLAAS officiële leverancier van de  Automobile Club de l’Ouest (ACO), organisator van de welbekende 24-uursrace van Le Mans.  Met het voor drie jaar afgesloten contract is overeengekomen dat ACO CLAAS SCORPION telescoopladers ter beschikking heeft op het circuit van Le Mans voor de berging van zowel raceauto’s als vrachtwagens tijdens de races met deze voertuigen. De samenwerking vloeit voort uit de CSR-richtlijnen waaraan ACO moet voldoen en de wens van de organisator om nauw met lokale partners samen te werken.

CLAAS werkt al vele jaren samen met de Automobile Club de l’Ouest (ACO), organisator van de wereldwijde bekendste langeafstandsrace: de ‘24 uur van Le Mans‘. Deze succesvolle samenwerking vormde de basis voor de keuze van CLAAS als technologiepartner om de veiligheid op het circuit van Le Mans te ondersteunen. In de komende drie jaar stelt CLAAS voor elke door de ACO georganiseerde race SCORPION telescoopladers ter beschikking, ondersteund door CLAAS France en CLAAS Material Handling. De grote race, de legendarische ’24 uur van Le Mans‘, bereikt met tv-uitzendingen en streamingdiensten ongeveer 146 miljoen toeschouwers. “CLAAS is heel trots om door de organisator van de grootste langeafstandsrace ter wereld als leverancier te zijn verkozen om de veiligheid van het circuit en coureurs te ondersteunen“, aldus Dr. Martin von Hoyningen-Huene, CTO van de CLAAS Groep. “Onze SCORPION telescoopladers zijn dankzij hun krachtige hydrostatische aandrijving uiterst wendbaar en in staat om hoge prestaties te leveren. Daarom zijn zij bij uitstek geschikt om snel voertuigen te bergen en ervoor te zorgen dat er zich geen obstakels op het circuit bevinden“.

De persoonlijke en zakelijke relatie tussen de organisator van de race en de tractorfabriek in Le Mans bestaat al vele jaren en is het resultaat van eerdere evenementen, waarbij duizenden internationale liefhebbers van de race van de gelegenheid gebruikmaakten om ook de CLAAS tractorfabriek te bezoeken. “Er zijn echter nog veel meer zaken die ACO en CLAAS met elkaar verbinden“, resumeert Hoyningen-Hune. “Het karakter van een wedstrijd en de sportiviteit van de racesport spreken ook onze eigen ingenieurs aan. Bovendien sluit dit in een groot aantal opzichten perfect aan op ons standpunt om technische vooruitgang, onderzoek en ontwikkeling, en dan vooral met betrekking tot het leveren van prestaties  en duurzaamheid, te versnellen“.

CO2-voetafdruk reduceren met duurzame HVO-brandstof

Voor alle races stelt CLAAS dit jaar verschillende modellen van de krachtige, dynamische en efficiënte SCORPION telescoopladers ter beschikking, waarbij alleen al voor de legendarische ’24 uur van Le Mans‘ (12 – 16 juni, langeafstandsrace 15 – 16 juni) 22 machines ter beschikking zullen staan. Deze SCORPIONS rijden op HVO-brandstof, oftewel uit afgewerkte plantaardige olie en afvalstoffen gewonnen brandstof. Daardoor wordt de CO2-voetafdruk van de race, naast de verdere maatregelen die ACO en de deelnemende teams hebben genomen, verder gereduceerd. “Eén van de uitdagingen die op dit moment heel actueel is in de branche voor landbouwmachines is om alternatieven te vinden voor fossiele brandstoffen, zodat onze klanten ook in de toekomst met verbrandingsmotoren duurzaam kunnen werken“, aldus Hoyningen-Huene. “Door ACO te ondersteunen tijdens de legendarische 24-uursrace, kan een internationaal publiek zelf de betrouwbaarheid en productiviteit van duurzame technische oplossingen voor landbouwmachines ervaren tijdens een langdurige afvalrace“.

Door het gebruik van HVO100 kan de CO2-uitstoot van landbouwmachines tot 90 procent worden gereduceerd. Tegelijkertijd is maximale flexibiliteit mogelijk, omdat HVO en fossiele brandstoffen in alle mogelijke samenstellingen met elkaar kunnen worden vermengd. Bovendien kan ook alleen dieselbrandstof worden gebruikt wanneer geen HVO beschikbaar is. De energiedichtheid van HVO en het brandstofverbruik met HVO kunnen uitstekend concurreren met fossiele brandstoffen. Een verder voordeel is het effect van HVO op het milieu: HVO bestaat uit restanten van plantaardige olie en kan, afhankelijk van de leverancier, gedeeltelijk ook dierlijke vetten bevatten.