Nieuwe cabine, meer vermogen en nieuwe CEMOS automatische functies voor CLAAS LEXION

Harsewinkel, 11 augustus 2022. Drie jaar na de marktintroductie krijgen de modellen van de LEXION maaidorsers een grote technische update. Vanaf 2023 wordt het LEXION programma uitgebreid met de krachtige hybride LEXION 8600 met een kanaalbreedte van 1700 mm, de LEXION 5500 MONTANA en LEXION 7700. Bovendien worden alle LEXION modellen voorzien van een nieuwe cabine, meer motorvermogen voor een aantal modellen en een groter volume van de graantank.

Sinds de introductie van de LEXION serie in 1995, vormen deze maaidorsers een benchmark met betrekking tot vermogen, efficiëntie en veelzijdigheid. Met de presentatie van nieuwe modellen met APS SYNFLOW WALKER en APS SYNFLOW HYBRID in de zomer van 2019, wist CLAAS opnieuw de grenzen te verleggen. Nu worden de vier series van de LEXION verder uitgebreid en opnieuw op topperformance afgestemd met nieuwe uitrustingsfeatures en hogere vermogens.

De nieuwe LEXION 8600. Instapmodel van het topsegment
Vanaf modeljaar 2023 wordt het Europese productaanbod voor hybride maaidorsers van CLAAS uitgebreid met de LEXION 8600 en 8600 TERRA TRAC. Met een kanaalbreedte van 1700 mm en motorvermogen van 549 pk, geleverd door een uiterst efficiënte MAN D26 zescilindermotor met een cilinderinhoud van 12,4 liter (Stage V), worden deze beide nieuwe machines direct boven de LEXION 7700 met een kanaalbreedte van 1420 mm gepositioneerd. Net zoals bij alle andere LEXION modellen wordt dankzij DYNAMIC POWER het motorvermogen automatisch aan de werkomstandigheden aangepast. Hierdoor kan met deellast, bijvoorbeeld bij zwadaflegging, tot 10 % brandstof worden bespaard. Na de succesvolle introductie van de LEXION serie in Noord-Amerika in 2019, hebben deze modellen zich ook bij interne vermogensvergelijkingen en oogstcampagnes van 2021 en 2022 zonder meer weten te bewijzen. De uitstekende doorvoer dankzij het brede dorssysteem en krachtige reiniging zorgen voor een vrijwel ongekende efficiëntie in deze klasse maaidorsers. Het volume van de graantank bedraagt 12.500 liter bij de LEXION 8600 en 13.500 l bij de LEXION 8600 TERRA TRAC.

Meer motorvermogen voor de LEXION 8800 en 8700
De modellen LEXION 8700 en 8800 krijgen meer motorvermogen. Bij de LEXION 8700 neemt het vermogen met 41 pk toe tot 626 pk, terwijl de LEXION 8800 met een toename van 47 pk nu over een motorvermogen van 700 pk beschikt. De LEXION 8800 is nu uitgerust met de uit de LEXION 8900 afkomstige MAN D42 zescilindermotor met een cilinderinhoud van 16,2 liter.

Dankzij de vermogenstoename en het geoptimaliseerde koppel staan nu meer vermogensreserves ter beschikking. Hiermee kan vooral onder zware oogstomstandigheden het toerentalniveau constant worden gehouden.

Grotere cabine met draaistoel
De met de TRION in 2021 ingevoerde nieuwe cabinegeneratie gaat vanaf het komend seizoen ook deel uitmaken van alle LEXION maaidorsers. Kenmerkend daarbij zijn daarbij de royale hoofd- en voetruimte, alsmede de als optie leverbare, naar beide zijden 30 graden draaiende chauffeursstoel. Ook zijn voetsteunen leverbaar om ontspannen te kunnen zitten en werken. De bredere commandocentrale biedt dankzij de grotere voor- en zijruiten, de dunnere A-stijl en zwevende spiegels prima zicht op het maaibord en de directe omgeving. Der 360 graden-ruitenwisser zorgt bij regen en stoffige oogstomstandigheden voor ruim zicht naar voren. De 12-inch CEBIS terminal met HD-display met hoge resolutie en hoog contrast is uitstekend afleesbaar onder alle lichtomstandigheden en kan individueel op drie verschillende manieren worden ingesteld. CEMOS DIALOG en CEMOS AUTOMATIC zijn uiteraard volledig in het systeem geïntegreerd, dat door middel van touch, draaiknoppen en druktoetsen wordt bediend. Bovendien kunnen alle instellingen voor de maaidorser en reiniging aan de rechter armsteun worden uitgevoerd met sneltoetsen. De CEBIS terminal en armsteun kunnen onafhankelijk van elkaar worden afgestemd op de chauffeur. Dankzij de CMOTION multifunctionele hendel heeft de chauffeur steeds de belangrijkste functies direct onder controle. Daarnaast kunnen maximaal zeven individuele instellingen worden opgeslagen. Tot slot zijn een koelbox van 30 liter en een 360 graden- led-lichtpakket als optie leverbaar, net zoals een multimediapakket met subwoofer en zwanenhalsmicrofoon.

Bij een LEXION uitgerust met GPS PILOT voor geautomatiseerd sturen bevindt de nieuwe CEMIS 1200 terminal zich rechts in de cabine. Naast geautomatiseerd sturen kunnen met dit systeem opdrachten en documenten online worden beheerd. Dankzij de bedieningslogica van CEBIS kan de chauffeur direct zijn weg vinden in de bediening van de functies en instellingen.

Een verder highlight met betrekking tot comfort is DYNAMIC STEERING, het dynamische besturingssysteem dat al jarenlang beschikbaar is voor de ARION, AXION en JAGUAR veldhakselaar. Tegen meerprijs kunnen de stuuromwentelingen met 40 % worden verminderd, waardoor een chauffeur gemakkelijker op de kopakker naar het volgende spoor kan rijden.

Effectieve optimalisatie goederenstroom
Om de doorvoer vanuit het dorssysteem naar de rotoren te optimaliseren, zijn de modellen van de LEXION 7000 en 8000 uitgerust met een gesegmenteerde toevoertrommel. Dankzij de nieuwe constructie en zowel aan de zijkanten als in het midden aangebrachte toevoerplaten wordt de goederenstroom nog beter naar de twee rotoren geleid en vervolgens verdeeld. Het hoger aantal transportcomponenten zorgt vooral bij de verwerking van taai stro en onder extreme oogstomstandigheden voor een betere doorstroming en minder opeenhoping.

Vanaf modeljaar 2023 is het terugvoermechanisme van de LEXON uitgerust met de functie ‘langzaam invoeren’. Nu kan met een eenvoudige druk op de knop de draairichting van de aandrijfmotor worden omgedraaid, om er zo voor te zorgen dat het oogstmateriaal langzaam en gelijkmatig aan het dorssysteem wordt overgedragen. Hiermee wordt voorkomen dat er piekbelasting kan optreden nadat het terugvoeren is ingeschakeld.

Hoger graantankvolume en als optie leverbare draaibare uitloop voor alle modellen.
Het graantankvolume is voor bepaalde LEXION modellen verhoogd. Op dit moment is de LEXION 6600 als optie leverbaar met een graantank van 11.000 liter, de LEXION 6700 met 12.500 liter en de LEXION 7600 met maximaal 13.500 liter. De LEXION 8800 kan vanaf modeljaar 2023 als optie worden uitgerust met een graantank van 18.000 liter, die tot nu toe exclusief was voorbehouden aan het topmodel LEXION 8900. Voor de LEXION 8700 is eveneens een graantank van 15.000 liter leverbaar, terwijl nu ook uitvoeringen van 12.500 en 13.500 liter leverbaar zijn voor modellen onder de LEXION 7700.

Om het overladen nog nauwkeuriger aan te sturen, kunnen de lospijpen met een diameter van 330 en 420 mm worden voorzien van een draaibare uitloop om de graanstraal verder te concentreren. Dankzij de traploze hoekverstelling kan de straal tot op een nauwkeurigheid van 60 cm worden aangestuurd. De bediening daarvan wordt uitgevoerd met behulp van het favorietenmanagement op de CMOTION multifunctionele hendel. De draaibare uitloop is voorzien van een afsluitklep, waardoor eventueel nasijpelen van het graan wordt voorkomen.

Drie nieuwe CEMOS functies
Voor modeljaar 2023 heeft CLAAS de CEMOS omgeving verder uitgebreid. Dankzij een nieuwe, op dialogen gebaseerde verliesmeting in CEMOS DIALOG kunnen de verliessensoren nog nauwkeuriger worden gekalibreerd. De chauffeur wordt hierbij stap voor stap in CEMOS DIALOG door het volledige kalibratieproces geleid, waardoor meet- en invoerfouten worden voorkomen. Voor kalibratie kan een willekeurige verliesschaal worden gebruikt.

Voor alle machines heeft CLAAS de functies van CEMOS uitgebreid met CEMOS CONNECT. Met behulp van het zend- en ontvangstprincipe kunnen de CEMOS gegevens voor de instellingen van een bepaalde maaidorser worden overgedragen naar één of meerdere andere machines. Ook kunnen de betreffende gegevens met behulp van de TELEMATICS-app naar eindapparatuur zoals een mobiele telefoon worden overgedragen. Op deze manier kunnen alle gegevens op eenvoudige wijze worden overgezet naar het volledige machinepark. CEMOS CONNECT is vanaf modeljaar 2023 leverbaar voor alle LEXION en TRION maaidorsers die met CEMOS zijn uitgerust.

CEMOS AUTO HEADER is een nieuw feature voor LEXION en TRION, waarmee met behulp van de in het cabinedak aangebrachte FIELD SCANNER volautomatisch de lengte van de maaitafel, haspelhoogte en horizontale stand van de haspel worden ingesteld aan de hand van de gemeten gewashoogte. Daarnaast neemt een sensor de laagdikte van de goederenstroom op in het invoerkanaal. Hierdoor kan de chauffeur zich volledig concentreren op de machinegegevens en kwaliteitsparameters in CEBIS, het gewas vóór de maaidorser of het overladen. Voor extreme omstandigheden beschikt de FIELD SCANNER over een extra reinigingsfunctie, zodat zowel voor geautomatiseerd sturen door de gewasrand af te tasten als voor CEMOS AUTO HEADER optimale optische waarneming wordt gewaarborgd.

Twee nieuwe MONTANA modellen met hellingcompensatie
Als aanvulling op het LEXION productprogramma en de zes bestaande TRION MONTANA modellen zijn vanaf modeljaar 2023 met de modellen LEXION 5500 en 7700 nu een schudder- en hybride maaidorser met MONTANA hellingcompensatie leverbaar. Daarmee zijn nu acht MONTANA machines in het programma opgenomen, waarmee CLAAS over een ongekend breed assortiment machines beschikt voor oogstwerkzaamheden op hellingen, variërend van vijfschudders met een vermogen van 258 pk tot de hybride middenklasse met 549 pk. Dankzij de hydraulische aanpassing van het onderstel kan tot 18 graden zijdelings overhellen worden gecompenseerd en tot 8 graden in lengterichting. De POWERTRAC vierwielaandrijving, elektrisch inschakelbare differentieelsloten voor de vooras en AUTO SLOPE reiniging zorgen ervoor dat er vlot kan worden doorgewerkt op hellingen, waarbij de reiniging automatisch wordt aangepast.

Alle noviteiten in één oogopslag:

  • LEXION 8600 en 8600 TERRA TRAC completeren het productprogramma in Europa.
  • Meer motorvermogen en geoptimaliseerde toerentallen voor de LEXION 8700 en 8800. De LEXION 8800 beschikt nu over de MAN D42-motor met een cilinderinhoud van 16,2 liter, afkomstig uit topmodel LEXION 8900.
  • LEXION 5500 en 7700 vanaf modeljaar 2023 ook leverbaar als MONTANA uitvoering met hellingcompensatie.
  • Gesegmenteerde toevoertrommel voor APS SYNFLOW HYBRID dorssysteem (LEXION 7000 en 8000).
  • Geoptimaliseerde graantank van 18.000 l en hoger graantankvolume voor LEXION 6600, 6700, 7600 en 8700.
  • Draaibare uitloop om vooral bij hogere lossnelheden (tot 180 l/sec.) nauwkeuriger te kunnen overladen.
  • Nieuwe cabine met royale ruimte, geoptimaliseerd zicht en draaibare chauffeursstoel als optie.
  • Nieuwe GPS PILOT met CEMIS 1200 terminal voor geautomatiseerd sturen en online documentatie. Eenvoudige bediening dankzij CEBIS.
  • CEMOS CONNECT als optie leverbaar voor optimaal gebruik machinepark en CEMOS AUTO HEADER voor automatisch instellen van VARIO maaibord tijdens de rit.